سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار و مطالب روز

نظر

زوج درمانی هیجان مدار

زوج درمانی هیجان مدار چیست؟ شاید کمتر کسی در مورد زوج درمانی هیجان مدار اطلاعاتی داشته باشد و زوج درمانی هیجان مدار یکی از روش های درمانی است که درمانگر برای درمان زوجین استفاده می کند. فرآیند زوج درمانی بدین صورت است که خانم و آقا قبل از ازدواج و یا بعد از ازدواج برای مطرح کردن مشکلات خود به یک فرد متخصص که روانشناس نام دارد مراجعه می کنند و در مورد احساسات و افکارشان بحث می کنند.

درمانگر با شنیدن به حرف های زوج ها و تجزیه و تحلیل آن ها، با استفاده از روش های زوج درمانی که آموزش دیده است، مشکلات زوج ها را در طی جلساتی حل و فصل می کند. زوج درمانی انواع مختلفی دارد که که درمانگر با توجه به مشکلات زوج ها، از یک یا چند روش درمانی استفاده می کند تا مشکلات زوجین برطرف شود و یکی از این روش ها، زوج درمانی هیجان مدار می باشد.

زوج درمانی به منظور جلوگیری از مشکلات و اتفاقات احتمالی در زندگی زناشویی می باشد و یا زوج های که در زندگی مشترک خود دچار مشکلات و اختلافاتی شده اند، به کمک روش های زوج درمانی بتوانند مشکلات را پشت سر بگذراند. متاسفانه بسیاری از افراد فکر می کنند کسانی که به روانشناس مراجعه می کنند از بیماری روانی رنج می برند که این طور نیست و اختلافات در زندگی زناشویی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید که اکثر آن ها توسط خود زوجین برطرف می شود و برخی دیگر به درمانگر مراجعه می کنند.

مشاوره زوج درمانی

روان درمانی هیجان مدار چیست

زوج درمانی هیجان مدار

روان درمانی یا زوج درمانی هیجان مدار (Emotionally Focused Therapy) که به اختصار EFT نامیده می شود، یک رویکرد درمانی مبتنی بر شواهد می باشد که بر شیوه تعاملات بین فردی و نحوه تبدیل آن ها به الگوها و چرخه های ثابت تمرکز دارد. در اوایل دهه 1980 میلادی، دکتر سو جانسون گرینبرگ درمان هیجان مدار را به دنبال کمبود مداخلات مشخص و معتبر در روابط زوجین ابداع کرد.

روش زوج درمانی هیجان مدار برای کمک به زوج ها که در زندگی خود دچار مشکل شده اند طراحی شده است و بنابراین به طور ذاتی برای تیپ های شخصیتی مختلف قابل استفاده می باشد. زوج درمانی هیجان مدار مناسب برای زوج هایی است که هنوز هم مقداری از احساسات خود را در روابط خرج می کنند و برای یادگیری نحوه مشکلات موجود در رابطه خود اشتیاق نشان می دهند.

از روش هیجان مدار در هر جایی استفاده نمی شود و زوج هایی که در ابزار احساسات خود ناکارآمد هستند و ممکن است شریک آسیب پذیر را در معرض خطر بیشتری قرار دهند مناسب نیست و برای همچنین برای زوج هایی که روند جدایی را آغاز کرده اند مورد استفاده قرار نمی گیرد. برای استفاده از این روش ابتدا درمانگر از مشکلات زوج ها مطلع می شود و در صورت نیاز از روش هیجان مدار برای برطرف کردن مشکلات آن ها استفاده می کند.

تکنیک های زوج درمانی هیجان مدار

زوج درمانی هیجان مدار

این روش درمانی شامل تکنیک هایی است که ابتدا درمانگر تعامل بین زوج ها را با یکدیگر ارزیابی می کند و در هر جلسه درمانی، مراحل به ترتیب اجرا می شوند. این روش درمانی زمانی کامل در نظر گرفته می شود که زوج ها بتوانند الگوهای تعامل تغییر یافته را که در محیط درمانی فرا گرفته اند، در خارج از آن محیط نیز دنبال کنند. تکنیک های زوج درمانی هیجان مدار طی 9 مرحله در 3 دسته انجام می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • دسته اول: توقف چرخه معیوب

مرحله اول: مسائل کلیدی مشکل ساز را مشخص می کنید.

مرحله دوم: الگو‌های منفی تعامل را که با بروز مسائل کلیدی افزایش می یابند و سبب اختلاف می شوند، مشخص می نمایید.

مرحله سوم: زوج درمانگر به شناسایی ترس های نا‌شناخته و هیجان های منفی مرتبط با دلبستگی که سبب شکل گیری الگوهای منفی تعامل می شوند، کمک می کند.

مرحله چهارم: زوج ‌درمانگر الگوهای منفی تعامل، هیجان ها، ترس‌ها و نیازهای دلبستگی هر فرد را به شیوه های متفاوت بیان می کند تا افراد به فاصله عاطفی خود پی ببرند.

  • دسته دوم: تغییر الگو‌های تعامل

مرحله پنجم: به افراد در بیان نیازهای دلبستگی و احساسات عمیق خود کمک می شود.

مرحله ششم: شرکای عاطفی در زمینه چگونگی ابراز پذیرش و دلسوزی برای نیازهای دلبستگی شریک عاطفی و احساسات عمیق او راهنمایی می شوند.

مرحله هفتم: شرکای عاطفی در زمینه چگونگی بیان نیازهای دلبستگی و احساسات خود راهنمایی می شوند و در عین حال نحوه گفتگو درباره موضوعاتی را که باعث ایجاد اختلاف می شوند را نیز آموزش می بینند.

  • دسته سوم: تثبیت و یکنواختی

مرحله هشتم: زوج درمانگر، زوجین را در استفاده از سبک های جدید ارتباطی برای گفتگو درباره مشکلات قدیمی و ارائه راه ‌حل های جدید راهنمایی می کند.

مرحله نهم: زوج ها روش استفاده از مهارت هایی را که طی جلسات درمانی آموزش دیده اند، برای محیط های خارج از جلسات فرا می گیرند و قادر خواهند بود که الگوهای جدید تعامل را به بخش جدایی ناپذیر از زندگی خود تبدیل کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد زوج درمانی و گرفتن وقت مشاوره می توانید به مجموعه انتخاب کلینیک مراجعه کرده تا همکاران ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

شماره تماس

021-22893591-2 – 0902-1999201-2