سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار و مطالب روز

نظر

فرآیند مشاوره قبل از ازدواج

شاید برای شما هم سوال باشد که فرآیند مشاوره قبل از ازدواج به چه صورت می باشد و چه زمانی باید برای مشاوره قبل از ازدواج اقدام کرد. زمانی که دو نفر قصد دارند تا یک زندگی مشترک را با یکدیگر آغاز کنند، لازم است تا ابتدا چندین جلسه را به عنوان جلسات آشنایی با یکدیگر بگذارنند و اگر حس علاقه ای بین هر دو نفر وجود داشت، می توانند با خانواده های یکدیگر آشنا شوند.

زمانی که جواب مثبت از سوی هر دو خانواده اعلام شد، ارتباط دو نفر بیشتر می شود تا بیشتر یکدیگر را بشناسند اما در این زمان لازم است تا یک شخص متخصص این دو جوان را راهنمایی کند و واقعیت های زندگی را برای آن ها شرح دهد. مطالب بسیاری است که هم پسر و هم دختر باید قبل از ازدواج درباره آن ها اطلاعات کافی را داشته باشد و متاسفانه در بسیاری از موارد موضوعات مهم ازدواج و زندگی زناشویی جدی گرفته نمی شود.

فرآیند مشاوره قبل از ازدواج بدین صورت است که هم آقا و هم خانم به اتفاق یکدیگر به یک مرکز مشاوره اقدام می کنند و پس از مراجعه به جلسات مشاوره قبل از ازدواج، شرایط و خصوصیات خود را شرح می دهند تا هم طرف مقابل با اخلاقیات آن آشنایی داشته باشد و هم اگر مشکلی وجود داشت بتوانند قبل از ازدواج حل و فصل کنند.

چه سوالاتی در جلسات مشاوره قبل از ازدواج مطرح می شود؟

فرآیند مشاوره قبل از ازدواج

می توان گفت اکثر مطالب مهمی که باید در جلسات آشنایی مطرح شود متاسفانه به آن پرداخته نمی شود و برای همین آقا و خانم باید با همدیگر در این جلسات حضور پیدا کنند تا به این مطالب پرداخته شود. اکثر مطالبی که در جلسات آشنایی دختر و پسر مطرح نمی شود به دلیل خجالت زدگی، استرس و اطلاعات کم آن ها بوده است ولی در فرآیند مشاوره قبل از ازدواج به طور کامل و بدون سانسور به تمامی مطالب پرداخته می شود. فرآیند مشاوره قبل از ازدواج و سوالاتی که توسط روانشناس مطرح می شود به صورت زیر می باشد:

  • مهارت های ارتباطی
  • نحوه تصمیم گیری ها و حل اختلاف
  • میزان صمیمیت، محبت و رابطه جنسی
  • تقسیم وظایف و نقش ها در زندگی مشترک
  • امور مالی و مدیریت منابع
  • انتظارات، باورها و ارزش های زوجین
  • نحوه بروز و کنترل احساسات
  • نحوه برخورد با خشم و عصبانیت
  • نقش کودکان

نکته: ارزش ها و نظرات زوجین نباید حتما طبق خواسته های یکدیگر باشد و یک نفر نمی تواند تمامی نیازهای عاطفی، جنسی و مالی طرف مقابل را برآورده کند و میزان انتظارات از یکدیگر باید یکسان و منصفانه باشد. درک تفاوت خواسته ها و تصابق آن با توانایی افراد موجب کاهش استرس قبل از ازدواج زوج ها می شود و قبل از ازدواج هر چه بیشتر به این موضوعات پرداخته شود، می توان از بروز بسیاری از مشکلات احتمالی در زندگی زناشویی جلوگیری کرد و این باعث حفظ زندگی مشترک و عدم به وجود آمدن اختلافات می شود.

بیشتر بخوانید: مزیت های مشاوره قبل از ازدواج

هدف از مشاوره قبل از ازدواج

فرآیند مشاوره قبل از ازدواج

  • بررسی آمادگی افراد برای ازدواج
  • بررسی حساسیت های هر زوج
  • کمک به افراد برای شناختن خود
  • بررسی خصوصیات و ویژگی های طرفین
  • بررسی تناسب و تطابق زوج ها از نظر فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی و مذهبی

با پرداختن به موارد فوق در جلسات مشاوره قبل از ازدواج باعث می شود تا هر کدام از زوج ها بیشتر با طرف مقابل خود آشنا شوند و هر چه میزان آشنایی از خصوصیات و ویژگی های طرف مقابل بیشتر باشد، درک بهتری از یکدیگر پیدا می کنند و با هم می توانند سازگاری داشته باشند. اما مطرح نکردن مسائل فوق باعث می شود تا شناخت کافی از طرف مقابل خود نداشته باشید و بسیاری از مسائل را بعد از ازدواج متوجه بشید که ممکن است باعث ناسازگاری شما با همسرتان شود.

چگونگی فرآیند مشاوره قبل از ازدواج

فرآیند مشاوره قبل از ازدواج

زمانی که زوجین برای جلسات مشاوره قبل از ازدواج به یک روانشناس مراجعه می کنند، با توجه به شرایط زوجین برای آن ها تعداد جلساتی در نظر گرفته می شود که استاندارد آن ها بین 6 تا 8 جلسه می باشد و ممکن است به تشخیص روانشناس تعداد جلسات بیشتر هم شود. جلسات مشاوره به دو بخش مشترک و فردی می باشد که در پایان نتایج هر جلسه به اطلاع زوجین می رسد و روانشناس می تواند نتیجه را در جلسه پایان به هر دو زوج منتقل کند.

در جلسات مشترک هر دو نفر به مشاور مراجعه می کنند و در جلسات ابتدایی مشترک، میزان شناخت از یکدیگر، نحوه آشنایی، اهداف ازدواج و ... بررسی می شود و پس از جلسات مشترک لازم است تا در جلسات بعدی هر کدام از زوج ها به صورت انفرادی به مشاور مراجعه کند تا صحبت هایی را ممکن است مطرح کردن آن برایش مشکل باشد را بیان کند و سپس مشاور می تواند این مسائل را با راه حل های مناسب به زوج ها منتقل کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند مشاوره قبل از ازدواج و گرفتن وقت مشاوره می توانید به مجموعه انتخاب کلینیک مراجعه نمایید.

شماره تماس

021-22893591-2 – 0902-1999201-2